Doradca gastronomiczny na start – najlepiej zainwestowane pieniądze!
Wprowadzenie na rynek nowego lokalu niesie ze sobą dziesiątki pułapek, o których warto wcześniej wiedzieć, by je skutecznie ominąć i nie generować dodatkowych kosztów. Wiele rzeczy można z kolei zorganizować wydajniej i dobrze też wiedzieć z jakimi kontrahentami podpisać najkorzystniejsze umowy. Gastronomia ma swoje tajemnice, a doradca pomaga na wszystkich etapach przygotowań.
Własna restauracja to nie hobby – to wymagający poświęcenia sposób na życie.
Projektując własny lokal, należy w drobiazgach zaplanować logistykę dostaw, funkcjonalność obiektu, zadbać o najwydajniejszy projekt technologii gastronomicznej kuchni, zaplecza kuchennego, rozdzielni kelnerskiej, baru. Zweryfikować plany wyposażenia i świadomie przygotować listy sprzętu gastronomicznego. Doradca robi to za właścicieli lub ich wspiera swoją wiedzą i doświadczeniem.
W gastronomii pracownikom należy ufać, znając jednak wszystkie arkana ich pracy.
O jakości pracy decyduje wybór programu gastronomicznego, wizja schematu organizacyjnego, zakres obowiązków, a nawet świadoma polityka wynagrodzeń czy wydajny grafik. Rekrutacja, a następnie szkolenia zespołu pracowników wraz z zapoznaniem ich z procedurami i instrukcjami mają bezpośrednie przełożenie na sukces inauguracji lokalu, jego wydajność i rentowność.
Karta menu może przynieść sukces lub nieodwracalnie pogrążyć w stratach.
Dobrze skalkulowana karta menu, karta alkoholi i napojów oraz zestawy menu okolicznościowego muszą bezwzględnie mieć rozpisane drobiazgowo receptury oraz kalkulacje z dobrym food costem. Dopiero po napisaniu sposobu przygotowania wraz ze zdjęciem potrawy, szkoleniu dla personelu kuchni i serwisu kelnerskiego można wprowadzić potrawę do sprzedaży.
Myśl o pozbyciu się lokalu pojawia się z reguły po pierwszym kwartale.
To znak, że popełniono błędy i należy podjąć działania korygujące.
Otwarcie restauracji lub innego punktu gastronomicznego bez dobrze przygotowanego biznes planu i wiedzy na temat branży z reguły prowadzą do niechęci już po pierwszym kwartale. Bez względu na to, jak długo lokal jest na rynku – zawsze są sposoby na jego refreshing i reaktywację, często bez konieczności inwestowania dużych środków. Doradca gastronomiczny pomaga wyjść z kłopotów.
Konkurencja czy brak wykwalifikowanego personelu często decydują o niepowodzeniu.
W tych, a także wielu innych przypadkach należy wprowadzić plan naprawczy.
Bywa, że zmiana koniunktury, pojawienie się w regionie silnej konkurencji lub problemy w znalezieniu dobrych pracowników generują nagłe straty. W takich przypadkach nie należy czekać na rozwój sytuacji, bo z reguły jest ona coraz gorsza. Badanie rynku, określenie targetu gości i ich oczekiwań, szkolenia dla zespołu, przekwalifikowanie to tylko kilka z wielu działań doradcy.
Lokal odnosi sukcesy i pojawia się apetyt na podniesienie poprzeczki.
Strategia rozwoju musi zakładać wiele czynników, w tym najważniejszy – ludzki.
Kiedy restauracja jest rentowna, a właściciele przyzwoicie zarabiają, pojawia się zrozumiałe pragnienie, by zwielokrotnić zyski. Jednak zwiększenie liczby stolików, podniesienie cen, drogie i wyszukane pozycje w karcie menu mogą doprowadzić do sytuacji odwrotnej niż zamierzona. Doradca pomaga w tym procesie i wskazuje najlepsze kierunki strategii.
Udział w konkursach kulinarnych to zdecydowany prestiż dla lokalu.
Zespół kucharzy mu być jednak doskonale przygotowany, by zyskać wysokie noty.
Przygotowanie dania konkursowego wymaga dużej wiedzy, którą posiadają nieliczni kucharze. Jednak zamiast rekrutować nowych pracowników, warto zainwestować w rozwój własnego zespołu. Doradca, posiadając doświadczenie własne oraz zasiadając w jury, potrafi tak przeszkolić, by mogła pojawić się realna szansa na zwycięstwo przy jednoczesnym podniesieniu kwalifikacji kucharzy.